„Známka by měla mít jen informativní charakter," uvedl pro abctehotensvi.cz psycholog Petr Šobra. Ať už se na vysvědčení objeví samé jedničky nebo na něm převažují trojky či čtyřky, rodiče by si se svými dětmi měli vždy promluvit a vše společně zhodnotit. V klidu a bez emocí. „Známky a načerpané znalosti mají hodnotu pro žáka, aby zjistil, co se poznal a co se naučil,“ dodal Šobra.
Drahé odměny? Ne!
S vysvědčením souvisí i odměny. Máme dětem za půlroční přehled známek něco dát nebo se to nedoporučuje? Co je ještě přiměřené a co je už přes čáru? „Když dětem kopíme kolo nebo mobil, tak pochopí takový systém, ve kterém bude dostávat odměny za výsledky, jenže v praxi mu to nebude moc užitečné,“ tvrdí Šobra, podle něhož vedou nadměrné odměny k závislosti. „Je to neadekvátní situaci,“ zdůraznil.
Zkuste drobnost nebo večeři
Podle Šobry mají odměny smysl u žáků prvních, druhých a třetích tříd. „Může to být nějaká drobnost, třeba čokoláda, ale jinak je vysvědčení věcí, která je rituální,“ uvedl psycholog. Můžete zkusit také knížku nebo malou stavebnici, klidně si zajděte do kina, do divadla, nebo podnikněte rodinný výlet.
„Taky bych doporučoval společný oběd nebo večeři, kde by se všichni pobavili o tom, co se během toho půlroku ve škole stalo, co dítěti šlo a co ho čeká v další etapě, co v ní má změnit a co zlepšit,“ poradil Petr Šobra.
Rituál a podpora
Vysvědčení by mělo být ukončením jedné éry, její zhodnocení a zároveň oslava. „A to, ať už na něm budou jakékoliv známky. Měl by to být rituál, podpora pro žáka. Měl by vědět, že v ničem není sám, že ho čeká další pololetí,“ dodal psycholog Šobra.
Ať už dnešní vysvědčení dopadne jakkoliv, myslete na to, že se jedná teprve o pololetí. Daleko důležitější je to na konci roku, a i kdyby to náhodou nedopadlo podle vašich představ, netrhejte vašim dětem hlavy. Radši je odměňte pochvalou, motivací do další práce a užijte si společné chvíle. To přinese větší užitek než moderní elektronika či drahé herní konzole.
Autor: Petr Sobol