Největší nebezpečí položení této otázky samozřejmě hrozí v předvánočním čase. V době, kdy se upoutávky na nutně potřebné vánoční dárky objevují už začátkem října, tak trvá potenciálně nebezpečné období dlouhé tři měsíce. Ať už se nám povede vysledovat stopu, která našeho potomka vedla k vyslovení obávané otázky, či se sami rozhodneme uvést ho do reality a ochránit ho tak před opovržením ze stran vrstevníků, je nepochybné, že musíme postupovat opatrně a s citem.
Většina psychologů se shoduje na tom, že k odhalení reality Vánoc dochází postupně, ať už pomocí drobných prořeknutí rodičů, objevení ukrytých předmětů či náznaků starších sourozenců. „Až na výjimky při tom nedochází ani k šoku ani ke ztrátě důvěry,“ říká psycholožka Pavla Koucká. Právě obava z posměchu ze strany spolužáků vede mnohé rodiče k tomu, aby svým dětem odhalili pravdu před vstupem na základní školu. Uchovávání romantické představy o dostávání dárku od Ježíška je také stále obtížnější kvůli všudypřítomnému vlivu médií.
Tvorba tradic a identifikace s kulturou
Ať už dítě záhadu rozluštilo, či nikoli, je vhodné a nanejvýš žádoucí ponechat kolem Vánoc opar tajemna. Přiznejme si, kdo z nás se alespoň na chvilku rád nevrátí s příchodem Vánoc do kouzelného času dětských let. V každé rodině mají určité rituály, které vánoční čas doprovázejí. I když je pomoc dětí v přípravách na Vánoce pro rodiče často paradoxně přiděláváním práce, společně trávený čas, výchova dítěte k zodpovědnosti, plnění úkolů i týmová práce má nesporné výhody. Již v předškolním věku se naši potomci podílejí ve školce na přípravě nejrůznějších dekorací. To, že jejich dílka budou později součástí adventní výzdoby domu může mít velice pozitivní dopady na jejich odhodlání k další práci. „Díky tomu, že má dítě možnost Vánoce nejen prožívat, ale také podílet se na jejich organizaci, mu umožňuje ztotožnit se velkou měrou s tradicemi a obyčeji,“ zdůrazňuje etnoložka Lucie Hacarová.
Zdroj: Shutterstock.com
Dítě může obdarovávat své blízky současně s Ježíškem
To, že sváteční jídla i cukroví chystají třeba i za pomoci jich samotných, zjišťují děti velice brzy. Co naopak zůstává skryto nejdéle, je obstarávání vánočních dárků. Podle etnologického výzkumu na Univerzitě Karlově věří v Ježíška-nositele dárků děti přibližně do věku 5 až 9 let. Spousta rodičů naučí děti připravovat dárky pro ostatní i v době, kdy dítě ještě na Ježíška věří. V jejich představách pak některé dárky nosí Ježíšek a některé si dávají lidé a osvojují si tak příjemné pocit z obdarovávání blízkých. Je možné, že se tohoto rituálu budou chtít sami zúčastnit, v tomto okamžiku je vhodné dětem zdůraznit, že hodnota dárku se neměří pouze penězi. A kouzlo Vánoc žije dále.
Proč tedy nenechat za oknem dopis Ježíškovi třeba v pětadvaceti?
Autor: Michaela Hunalová