_Zadrhávání v řeči vyžaduje logopedickou péči
Jestliže je u dítěte diagnostikována porucha plynulosti řeči, tzv. koktavost, je v našem zdravotnickém systému náprava řeči zajištěna formou logopedické péče. Tato odborná logopedická péče se ovšem neobejde bez spolupráce rodiny dítěte a případně školy.
Dítěti je nutné vytvořit klidový režim, možnost soustavného procvičování zadaných úkolů a propojení denního režimu s možnou relaxací. Komplexní a včasná diagnostika dávají velkou šanci napravit tuto těžkou poruchu v poměrně krátké době. V období, kdy dítě zadrhává, nenapravujeme vadnou výslovnost hlásek. Důležité je napravit nejdříve poruchu plynulosti a zvolnění tempa řeči.
Rizikový třetí rok
Koktavost obvykle začíná kolem třetího roku života dítěte. Chlapci bývají touto poruchou postiženi třikrát až čtyřikrát častěji než dívky. Rovněž záleží na osobnosti dítěte. Čím citlivější je povahy, tím větší je možnost „přetížení podněty“ s následnými projevy neplynulosti řeči. Základním pravidlem ke zmírnění koktavosti je mluvit pomalu a uvolněně. Důležité je také věnovat dítěti dostatek času a hrát si s ním. Velmi dobře se osvědčují hry s loutkami, neboť právě při nich je prostor ke spontánní uvolněné komunikaci s přirozenými podněty, prostor k plynulému opakování a především prostor k vyjadřování se „za někoho“. To je technika, která je v odborné logopedické terapii považována za účinnou. Navíc tím vyvoláváme u dítěte pocit, že na řeč není samo, což je velmi důležitá podpora k chuti mluvit a neuzavírat se pro komunikaci.
Odborná péče
Logopedická a foniatrická pracoviště mají na řešení potíží s plynulostí řeči u dětí propracované metodiky, kterými se neplynulost ovlivňuje. Je to především nácvik podpůrných dovedností, které dítě nacvičuje individuálně a následně ve skupině. Vše směřuje k posilování plynulého sdělování bez strachu z mluvení. K posilování podpůrných dovedností se využívá i speciálních přístrojů, které jsou doplňkem základního nácviku s klinickým logopedem.
Zdroj: VZP
Dobrý den, pokud jde pouze o opoždění vývoje řeči a v jiných oblastech se dítě vyvíjí bez problémů, potom je možné dát dítěti čas na "rozmluvení" přibližně do 3. roku věku a pokud nedojde k normalizaci, potom je vhodné již logopedickou péči dále neodkládat. Je více než vhodné v této oblasti spolupracovat s praktickým lékařem pro děti a dorost, aby byly vyloučeny další možnosti opožděného vývoje řeči (například porucha sluchu), které by si vyžádaly okamžitou intervenci. S pozdravem AŠ