_Menstruační cyklus ovlivňuje chuť ženy, touhu být atraktivní i potřebu nakupovat
Menstruační cyklus a s ním spojené hormonální výkyvy ovlivňují zvyky žen i jejich chuť k jídlu. Ukázal průzkum odborníků univerzity v Montrealu.
„Našim cílem bylo zjistit, jak menstruační cyklus ovlivňuje touhu a potřebu žen utrácet za potraviny a zkrášlovací prostředky,“ uvádí Gad Saad, profesor marketingu na Vysoké škole John Molson of Business.
Důležité denní záznamy
Do studie bylo zapojeno 59 žen, které si do svých deníků měly pravidelně po dobu 35 dní zapisovat, kolik času věnovaly svému zevnějšku, jak se oblékaly, jaký byl přísun jejich kalorií za ten který den, a podrobnosti o tom, co si přesně zakoupily.
Mezi záznamy uváděly i takové činnosti jako je opalování a zpřesnění konzumace vysoce kalorických potravin.
Jak nás ovlivňuje menstruační cyklus
Závěry ukázaly následující.
Během plodné fáze menstruačního cyklu (osmý až 15 den od začátku menstruace) byl u žen zaznamenán velký nárůst zájmu o svůj vzhled. Výzkum ukázal i to, že během plodných dní ženy také raději nakupují oblečení.
Autoři poznamenávají, že tento vzorec chování má své kořeny u našich prapředků. „V době prapředků ženy věnovaly svému zevnějšku více pozornosti v době plodných dní, kdy byla nejvyšší pravděpodobnost početí,“ vysvětluje Saad.
Jinými slovy, pokud žena toužila po dítěti tak v době, kdy bylo možné, aby otěhotněla, byl jejím hlavním úkolem upoutat pozornost muže tak, aby si ji všiml a měl s ní styk. „Stejné psychologické a fyziologické mechanismy nyní ženu vedou i k většímu nákupu během plodné fáze cyklu,“ dodává vědec.
Záznamy ukázaly i to, že v době plodných dní u žen klesá chuť k jídlu a spotřeba potravin.
Naopak k výrazné chuti k jídlu, navýšení spotřeby kalorií a touze po nákupu potravin dochází ve fázi luteální, tedy v době následující po plodném období (16.- 28. den – v době kdy žena již není plodná). I tato skutečnost má vycházet z chování našich prapředků, pro které bylo z hlediska reprodukce důležité se zabezpečit do dalšího období, které umožňovalo početí potomka a v době plodnosti se naopak věnovat snaze počít.
K čemu zjištění může sloužit?
Odborníci se domnívají, že výsledky jejich práce mohou v mnohém objasnit opakující se vzorce chování žen. „Toto chování probíhá automaticky, bez ohledu na vědomé přání ženy a je řízen hormonálním cyklem ženy. Náš výzkum pomůže určit období, po které jsou ženy náchylnější ke konzumaci kalorických potravin i dobu, kdy snadněji podléhají pokušení v pořizování si prostředků, které zvyšují jejich atraktivitu,“ dodává Saad.
Studie byla zveřejněna v Journal of Consumer psychologie
Čtěte také:
- Menstruační cyklus
- Menstruace v dějinách
- Rakovina prsu a mýty, které vás matou
- Co takhle vložky a tampóny na veřejných toaletách? Dámy, chtěly byste je?
- Nejčastější gynekologické onemocnění? Endometrióza
- Menstruační kalíšky – pryč s obavami
- Masturbace není žádné tabu, ale čeští muži neřeší, v čem je zdraví prospěšná