_Ideální věk pro nástup do školky nepředbíhejte

Ideální věk pro nástup do školky nepředbíhejte
Datum publikace: 30.11.2017

Počátkem letošního září musely do školky „nastoupit“ všechny děti starší pěti let. Novela zákona tak do školek poslala i ty předškoláky, kteří byli dosud doma a do školky nechodili. Jejich počet se odhadoval zhruba na deset tisíc.

Většina dětí však školku navštěvuje mnohem déle a první školkový den zažije mnohem dřív.

Socializace i komunikace

Školky děti mnohému naučí. „Plusem je socializace, taky vytváří nové vztahy, děti se učí novým praktickým dovednostem, komunikaci a dostávají se k řešení nových situací,“ uvedl pro abctehotenstvi.cz psycholog Petr Šobra.

Děti se ve školkách lépe připraví na školní léta, taky se začnou orientovat v kolektivu a respektovat autoritu učitele. Rodiče si však mohou vybrat, zda (většinou) matka s dítětem doma zůstane dva, tři nebo čtyři roky, a od toho se odvíjí také rozhodnutí, kdy své ratolesti pošlou do školky. Odborníci se shodují, že by k tomu mělo dojít teprve okolo třetího roku dítěte.

Podle psychologa Šobry by měl být vztah mezi dítětem a rodičem dosycený, od čehož se následně odvíjí i období ideálního nástupu do školky. To může být u každého individuální „Někteří to mají ve dvou a půl letech, jiní třeba ve čtyřech,“ doplnil.

Netlačte na pilu

Také Šobra ale všeobecně doporučuje tříletou hranici. „Je to dáno vzájemným vztahem mezi rodičem a dítětem. Dávat dítě do školy dříve, aby bylo mezi vrstevníky, to pomáhá hlavně rodičům,“ uvedl psycholog, který jedním dechem dodal: „Nemělo by se tlačit na dítě, dřívější příchod do školky mu nic nedá, nedodá mu sebejistotu a v budoucnu se u něj mohou projevit i další potíže.“

Děti se ve školkách učí sociální dovednosti, ale také nové písničky, pohádky a říkadla. Hodně času tráví hraním her. Tady je ale třeba myslet na to, že až do tří let si neumí hrát se svými vrstevníky a daleko více času tráví samostatně nebo s rodiči.

„Pokud dáme děti do školky příliš brzo, tak se u nich nerozvine vztah s rodiči tak, jak by mohl. Hrozí u nich také ztráta sebedůvěry a sebejistoty, ale i psychického a fyzického vývoje, které rodič brzkým posláním do školky nerespektuje,“ dodal Petr Šobra.

Strašákem spousty rodičů jsou také nemoci, které jejich děti chytí od svých předškolních spolužáků. Pokud jim chcete předejít, dejte na doporučení odborníků a se školkou počkejte do doby, než bude mít vaše dítě silněji vyvinutou imunitu.

Zvažte pro a proti

Výhody: Socializace, dítě se učí vytvářet a budovat nové vztahy, trénuje nové dovednosti (praktické dovednosti), rozvíjí styl komunikace a řešení nových situací

Nevýhody: Pokud se dítě ve školce, či jeslích ocitne opravdu brzo, nerozvíjí se vztah s rodiči, jak by měl. Může dojít ke ztrátě sebedůvěry u dítěte, může ztratit sebejistotu. Hrozí riziko psychického a fyzického vývoje, který rodič unáhleným rozhodnutím nerespektuje.

Autor: Petr Sobol


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek