„Je to buzerace,“ zlobí se velká část rodičů. Nelíbí se jim, když jim stát nařizuje striktní podmínky pro jejich děti. Zejména, pokud mají doma dvě děti, předškoláka a mladšího sourozence, necítí potřebu posílat starší dítko do školky, a radši by byli s oběma doma.
Co říká zákon?
Zákon však hovoří jasně – chlapci a dívky musí navštěvovat školku minimálně čtyři hodiny denně, případně pro ně rodiče musí vyjednat individuální vzdělávání a pak docházet na pravidelné přezkoušení do ředitelny. „Nejedná se o zkoušku, rodič pouze obdrží doporučení pro další postup při vzdělávání,“ uvedla Klára Bílá z tiskového odboru Ministerstva školství.
Ve školním roce 2017/2018 je tato forma vzdělávání povinná pro děti narozené od 1.9.2011 do 31.8.2012 a děti, u kterých u zápisu do prvních ročníků základní školy bylo rozhodnuto o odkladu školní docházky. Výjimkou jsou děti, které navštěvují přípravnou třídu. „Ta legislativa není dobře nastavena,“ tvrdí psycholog Petr Šobra. „Rodiče by měli plnit svou funkci, mají pocit zodpovědnosti a kompetence toho, kdo zodpovídá za své dítě. Teď se ale do kompetencí rodičů a dětí míchá instituce,“ dodal.
Rodiče neposlouchají
Povinné zápisy do školek odstartovaly v květnu. Rodičům, kterým se k nim nedostavili, hrozila pětitisícová pokuta, ani ta ale nebyla pro mnohé překážkou. „Jen v našem městském obvodě Havířov-Město nepřišlo k zápisu 38 dětí, v celém Havířově pak více než stovka,“ hlásili z východu republiky. „K zápisu do MŠ se nedostavilo deset dětí, které mají nahlášený trvalý pobyt v Havlíčkově Brodě,“ dodal mluvčí havlíčkobrodského městského úřadu Alena Doležalová. V Olomouci k zápisu nepřišlo zhruba 130 dítek a v Brně dokonce každé páté dítě, celkově tedy 776 pětiletých předškoláků. Města však mají problém je dohledat, některé děti totiž žijí v zahraničí, mají trvalý pobyt na radnici nebo navštěvují školky v jiných městech.
Školka ano, povinnost ne
Ministerstvo ale i přes vlnu odporu své rozhodnutí hájí. „Všechny výzkumy říkají, že je zásadní, jak dětem usnadňujeme vstup do školy. Čím více investujeme do pětiletých dětí, tím méně prostředků vynaložíme na různé kompenzační programy později,“ tvrdí ministr školství Stanislav Štěch.
Shutterstock.com
Na důležitost předškolní docházky upozorňují také psychologové. „Děti se v kolektivu rychleji učí dovednostem a nezbytně musí komunikovat s někým jiným než s rodiči,“ míní psycholog Petr Šobra. „Jenže je otázkou, jestli se to nemůže dít samovolně v nějaké rodičovské skupině. Jde hlavně o tu povinnost, jestli zrovna toto může nařizovat stát“ vrátil se k ožehavému tématu. Podle Šobry je klíčové, zda s povinnou školkou rodiče souhlasí nebo ne. „Musí to přijmout jako fakt, svůj negativní postoj pak nesmí přenášet na dítě,“ uzavřel.
Autor: Petr Sobol