_I dárky můžete úspěšně reklamovat
Je to noční můra všech darujících. Překvapení vánočně zabalíte, ozdobíte mašličkami, dáte pod stromeček a napjatě čekáte na gejzír radosti obdarovaného. Radost přijde, a tak jak rychle vzplane, tak zase ochladne. Dárek má nějakou vadu. Co s tím? Lze reklamovat věc, kterou přinesl Ježíšek?
Zákon naštěstí nerozlišuje mezi koupí dárku a věcí nedarovanou, a tak se jeho reklamace nijak výrazně neliší od reklamace nedarovaného zboží. Problém ale může přijít ve chvíli, kdy zakoupené zboží reklamuje nikoli darující, ale obdarovaný, prodejce totiž během reklamace může chtít prokázat, že zboží je koupené u něj a že je v záruce. Reklamace se tak neobejde bez účtenky nebo přímé pomoci toho, od koho obdarovaný dárek dostal.
Jak postupovat při reklamaci
Dobré je i vědět, že záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím. „Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V praxi většinou nikdo neověřuje totožnost osoby, která věc reklamuje, pokud přinese všechny doklady. Často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Chcete-li být připraveni na všechny situace, tedy i na variantu toho, že dárek bude mít nějakou vadu, a chcete-li včas problémům předejít, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat. K tomu by měla stačit písemná formulace: „Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“, možné je i napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady. K tomu by měla stačit tato věta: „Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“. „Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího. Rady a vzory k reklamacím najdete na webu dTestu,“ doporučuje Lukáš Zelený.
Dárek koupený v akci
A co, když dárce pořídil dárek ve výprodeji, či ve slevové akci? I v tom případě má reklamace své řešení. Zlevněné zboží se od nezlevněného má lišit pouze cenou, nikoli jeho kvalitou. Výprodej nikdy nesmí zhoršit služby poskytnuté zákazníkovi ani omezit jeho zákonná práva, a to včetně možnosti reklamovat vady zboží. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě vědomě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že zip vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu pro tuto vadu reklamovat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží, pohlídejte si jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ČR ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.
Autor: Barbora Neubergerová