_Do obchodů míří povánoční výprodeje. Naletíte?

Do obchodů míří povánoční výprodeje. Naletíte?
Datum publikace: 26.12.2017

Z výloh obchodů a v nákupních centrech lákají při každém kroku. Velké červené cedulky s označením SLEVA. Je libo 30%, 50% nebo snad 70% slevu? Není problém. Po Vánocích je najdete všude. Ale dejte si na ně velký pozor, abyste neutratili více, než kdybyste nakupovali bez nich. Povánoční výprodeje dokážou být velice zrádné.

Také letos obchody během prosincových dnů doslova  praskaly ve švech. Uplynulo však jen pár dní a lidé se do nákupních center vrací znovu. Někteří jen vyměňují nevhodné vánoční dárky, jiní jdou lovit slevy a utrácet peníze, které jim Ježíšek nadělil v obálkách pod stromeček. Navíc, když to všechno nyní vypadá tak levně a lákavě. Každý přece rád ušetří, není na tom vůbec nic špatného a všudypřítomně avizované slevy přece slibují až 70%  úsporu. Proč toho tedy nevyužít?

Slevy s rezervou

Pokud nakupujete chytře a dáváte si pozor, rozhodně můžete ušetřit. Ale také můžete pořádně naletět obchodníkům. „Lidé věří, že nákupem zboží ve slevě ušetří na nákup jiného zboží. Avšak je tomu opravdu tak? Je třeba aktuálně nabízené slevy brát hodně s rezervou. Někdy se slevy mohou dokonce stát nástrojem k oklamání zákazníka," uvedla pro abctehotenstvi.cz Marcela Reichelová -  předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.

Podstatou slev v maloobchodě je důvěra lidí, že kupují produkt, který má vyšší hodnotu za nižší cenu. Jenže ne vždy tomu tak je. „Asi se vám už také stalo, že jste se v rámci „výprodejů“ vypravil do prodejny a na místě jste zjistil, že místo skutečné 70% či 50% slevy, kterou jste očekávali, se v převážné většině jen navýšila původní cena zboží. A tudíž po slevě vyšla cena, která se nijak výrazně nelišila od ceny, která je běžně dostupná během roku," odkázala Marcela Reichelová na případ, který se stal asi každému z nás.

Používejte internet

Co tedy dělat, abyste nenaletěli? Na co si dát pozor a jak zbytečně neutratit peníze? Hledejte ceny zboží na internetu, zjistěte si, jaká je jeho skutečná cena a zda je uvedená sleva opravdu výhodná. „Srovnávače cen nám řeknou, kolik daný produkt stojí v jiných obchodech. To je první krok, jak zjistit, jestli sleva je skutečnou slevou," doplnila paní Reichelová, která přidala i další tip: „U levných obchodů je také vhodné zkontrolovat zkušenosti uživatelů, popřípadě zjistit, jestli už produkt není příliš starý. Slevy a výprodeje by totiž měly být prodejem starých zásob, kterých se obchod chce zbavit. Výše slevy se tak většinou odvíjí od doporučené ceny výrobce."

Nikam se zbytečně nežeňte a neblázněte. Než nakoupíte zboží v nějaké neodolatelné slevě, radši si vše pečlivě ověřte. „Je důležité být si vědom toho, co reálně v životě potřebujeme. Obchody staví jen na zisku, to klíčové tedy je, aby lidé vnímali, co potřebují a jakou míru radosti a uspokojenosti jim věci přináší," uzavřel psycholog Petr Šobra.

Autor: Petr Sobol


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek